antykwa

Chcesz żyć dłużej?

Witam. Chcesz żyć dłużej? Pij kawę codziennie. Obojętnie czy mocną z kofeiną, czy bezkofeinową wersję. Na łamach "Annals of Internal Medicine' ukazały się wyniki dwóch projektów badawczych, które wskazują, że picie kawy może wiązać się ze zmniejszonym ryzykiem zgonu z powodu chorób serca, udaru mózgu, raka, cukrzycy oraz chorób nerek i płuc. Prof. Veronica Setiawan z Keck School of Medicine na Uniwersytecie Kalifornii Południowej wraz ze swoim zespołem obserwowała grupę ponad 185 tys. osób w wieku 45-75 lat z różnych grup etnicznych. Uczestnicy wypełniali m.in. ankiety dot. stanu zdrowia (swojego i swoich bliskich), a także stylu życia, w tym diety. Informacje te były weryfikowana co pięć lat. Przeciętny czas obserwacji wyniósł 16 lat. W czasie całego projektu zmarło 58 tys. osób, głównie z powodu schorzeń układu sercowo-naczyniowego (36 proc.) i raka (31 proc.). Okazało się, że w przypadku osób, które piły co najmniej jedna filiżankę kawy dziennie, ryzyko śmierci było o 12 proc. mniejsze niż u osób, które zdecydowanie stroniły od kawy. W przypadku większych amatorów kawy - tych, którzy pili jej dwie lu trzy porcje dziennie- ten ochronny efekt był jeszcze  wyraźniejszy i sięgał 18 proc.  Co ciekawe ochronny wpływ kawy był widoczny niezależnie od tego, czy badane osoby piły kawę z kofeiną, czy bezkofeinową.Biorąc pod uwagę, ze badane były tak duże grupy ludzi i należące do kilku różnych grup etnicznych, można przyjąć, że dobroczynny wpływ kawy jest naprawdę uniwersalny. Kawa zawiera duże ilości antyoksydantów (przeciwutleniaczy) i fenoli, które odgrywają ważną rolę np. w ochronie przed tworzeniem się komórek rakowych.Nie wiadomo wciąż, które z tych substancji są najważniejsze, ale raczej jasne jest już dziś, że kawa powinna stać się elementem zdrowego stylu życia i zdrowej diety